יום שני, 2 בינואר 2012

משחק לימודי, מהו, סוגים ודוגמא לפיתוח...

סוגי משחקים לימודיים ודוגמא לפיתוח משחק לימודי
בפוסט זה רוצה להסביר מהו משחק לימודי ומהם סוגי המשחק הלימודי. אנו שומעים הרבה ויודעים המון המון משחקים אבל לא כולם יכולים למיין \ לבחור איזה מבניהם זה משחק מתאים לשלב אותו בהוראה, ועל מה מתבסס המשחק.
ישנם שני סוגים של המשחקים: משחקים ממוחשבים שכוללים לוח\אסטרטגיה, קלפים, חומרה ייעודית, פעולה, ומשחקים לא ממוחשבים כוללים קלפים, לוח, שולחן, שדה\מגרש, התקן ייחודי, דמיון\תפקידים...  לפיתוח משחק לימודי צריך לעבור על שלבים אלה: 
1. ניתוח: כולל הגדרת מטרות כלליות, אמצעים, מגבלות ואילוצים, התאמת משחק...
2. תכנון: כולל הגדרת תוכן, בחירת סוג המשחק, אפיון המשחק = יצירתיות + ידע והבנת העקרונות.
3. פיתוח: הכנת גרסת ניסוי, כמו חומרים, חוקים...
4. יישום: ניסוי, מעקב ותיעוד המבוסס על תצפיות וכו...
5. הערכה מעצבת: ובה סיכום וניתוח הממצאים, מה פועל ומה לא מתאים... וגם תיקונים ושיפורים:
מבנה, חוקים, תכנים...
אחרי שהצגתי את השלבים לפיתוח משחק לימודי, רוצה להציג לכם דוגמה לפיתוח משחק שעשיתי אותו במהלך קורס "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים" של פרופ' מיקי רונן (בלי לעבור על כל השלבים אחד אחד אלה באופן כללי)...
נושא המשחק הוא "איכות הסביבה", ומטרתו לאתר מוקדי הדגירה של יתושים ולבחור בדרך הטובה ביותר להשמידם. לחזק את מודעות ואחריות התלמידים בעניין איכות הסביבה ולנקוט צעדים בשמירה על סביבה עם פחות יתושים.
המשחק הוא משחק פעולה מיועד ליחיד. המטרה המשחקית היא להתגונן מפני יתושים, איך מונעים ואיך מנצחים. על התלמידים לאתר מוקדי דגירה ולבחור פתרונות להשמדתם תוך זמן מוקצה. בסוף התהליך התלמיד ירכוש תעודת הכשרת מדבירים (אפילו אם הוא לא הצליח לענות על כל השאלות בצורה הנכונה). המשחק נותן למשתמש לבחור בדרגת קושי בתחילת המשחק. בכל שלב יש 4 תחנות. מנגנון המשחק מאפשר מעבר לתחנה שנייה גם במידה והתלמיד ענה על 0 תשובות נכונות. אך בשלב האחרון וכשהכוח מתרוקן לא ינפק המשחק את התעודה. כל הפעילות בתוך המשחק נעשית באמצעות עכבר המחשב. תכני המשחק ברורים ונכונים, לא זיהיתי דברים מטעים.
האופציה של הצלחה במשחק מבלי להשיג המטרות הלימודיות קיימת וזה לפי מזל.. אבל אני חושבת ששחקן רציני במובן שהוא מתכוון לעמוד על מטרות המשחק יצליח לקבל את התעודה בכבוד. הרמזים הנמצאים בתחילת כל תחנה יסייעו לו להגיע לשם.
ובסוף, הרגשתי שעניין הניקוד חסר פה. למרות ויש מחוון כוח אך זה לא מחליף לניקוד. הניקוד נותן לשחקן אינדיקציה יותר מדויקת לגבי התקדמותו במשחק. רמת הקושי נשארת אותה רמה במעבר בין תחנות באותו שלב. מה שמשתנה זה רק בסביבה. אז פה אני מציעה שגם רמת הקושי תלך ותתחזק דרך מתן יותר אופציות או יותר מספר מוקדים מאשר תחנה קודמת באותו פרק זמן. ובכך רמת הקושי תשתנה בשני מישורים: מעבר בין תחנות של אותו שלב ומעבר בין שלבים.

2 תגובות:

  1. הנני סמירה מוחסן סטודנטת לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה. במסגרת לימודי בקורס תקשוב ולמידה הוטל עלינו לבחור בלוג מרשימת בלוגים ולהתייחס אליו ולשלוח תגובה לבעל הבלוג. האמת נכנסתי לכמה בלוגים אבל עניין אותי ביותר הבלוג שלך. וקראתי את מאמר משחק לימודי, מהו סוגים ודוגמא לפיתוח, המאמר עניין אותי מאוד וכמו כן איך הוא הוצג במבנה שמאפשר הבנתו וכמו כן הדוגמא שהצגתי לשלבים במשחק. ובאופן כללי עיצוב הבלוג יפה ונוח ומעודכן ובחירתך למאמרים יותר מתאימים לנושא התקשוב, מקווה לך הצלחה והתמדה על עידכון הבלוג.
    אנא תשלחי אליי תגובה על מנת לבציע את חלק ב' מהמטלה.
    ותודה רבה.

    השבמחק
  2. לאסמא שלום,
    אני אלטורי מוחמד סטודנט במרכז ללימוידם אקדמיים לתואר שני התבקשתי לבקר במספ' בלוגים העוסקים בחינוך ותקשוב ולבחור את הבלוג שמוצא חן ועונה על הציפיות שלי, התרשמתי מאוד מבלוג שלך, הוא באמת עשיר במאמרים מאוד רלוונטיים, יש בו מגוון רחב של רעיונות בחינוך , בתקשוב , במתמטיקה, הוא דינמי ומעודכן, מעוצב טוב ונראה אקמדי לכל דבר.
    אני בעצמי התרשמתי מאוד ואני רואה שגם עמיתים איתי לקרוס גם כן התרשמו מאוד, אני מבטיח לחזור תמיד לבוג לעיין בו ולתת את דעתי על הנושאים המפורסמים בו, מאחל לך הצלחה והמשך שנה פורייה שתבריקי עם תודות על ההזדמנות הזאת לבקר בבלוג שלך, ולבסוף מקווה לאשר את תגובתי ....
    תודה רבה מראש
    אלטורי מוחמד

    השבמחק