יום שישי, 30 בדצמבר 2011

אינפורמציה וידע:


התפתחות הידע האישי" - המודלים של  הידע  האונטוגנטי
בשבוע שעבר, במסגרת הקורס "מדעי החינוך במאה העשרים ואחת"  של פרופ' דוד חן, למדנו על "התפתחות הידע האישי" ובתוכו דברנו על המודלים של  הידע  האונטוגנטי .
מה שרציתי להגיד, בקשר להתפתחות התלמיד, התלמיד בונה את הידע החדש שלו מהידע הקודם, כלומר, הוא מתבסס וסומך על הידע הקודם שלו כדי לבנות ידע חדש. כי הוא לא מבין את הכול אבל הוא מקשר בין הדברים וזה חוזר לידע הקודם שלו... וזה מבחינת הידע האונטוגנטי, וגם מבחינת הקונסטרוקטיביזם, התלמיד בונה את הידע שלו בעצמו והמורה מזרים ומעביר לו את החומר, לכן הוא במרכז... וזה מה שקורה היום... בקיצור, יש 4 מודלים של התפתחות הידע האישי והם:
1. מודל פסיכולוגיה קוגניטיבית:  תרמה  רבות  להבנת  תהליכי  ה- זיכרון,  חשיבה ולמידה,  או הקוגניציה. ובעיקר המתאים זה ל- "פיז'ה"...
2. מודל הצנטרליסטי: מודל זה מקורו בגלטון, מפתח הפסיכומטריקה, שהניח את היסודות הסטטיסטיים למושג האינטליגנציה - IQ.
3. מודל הנוירוסיינס והמדעים הקוגניטיביים: חקר המוח או מדעי העצב הם החזית החדשה של מדע האדם.
4. מודל  תורת האינפורמציה. ועליו אני רוצה לדבר.
 דברנו על מושג מאוד חשוב בהתפתחות הידע האישי, והוא האינפורמציה. הידע והאינפורמציה הם שני מושגים חשובים להתפתחות הידע הקודם. רציתי להגדיר אותם בצורה פשוטה כדי לדעת מה הקשר ביניהם, ועל מה מדברים... קודם כול, שהי המושגים האלה משתמשים בהם בתורת האינפורמציה.
הגדרת האינפורמציה:
שינון, והוא אחד מהמבריקים שפיתחו את תורת האינפורמציה, הגדיר אותה שהיא בנויה על יחידות ידע קטנות, היחידה הקטנה ביותר נקראת "ביט". "ביט" זאת כמות הידע הנדרשת להבחין בין שני מצבים כמו: שחור\לבן, מים\קרח... וזו השפה של המחשב, אשר המחשב לא מבין מה שקולטים \כותבים לו, אבל הוא מבין את זה בשפה שלו ה"ביט". באינפורמציה הכול כמותי ולא איכותני... כי מדברים על יחידות ה"ביט"...
הגדרת הידע:
ידע בתורת האינפורמציה = אינפורמציה + משמעות.
אותנו מעניין ידע, כי אנחנו לא מהנדסים, כי לא מעניין אותנו יחידות ה"ביטים"... הידע שלנו איכותני ולא כמותי... אבל ה"ביטים" בתור התפיסה שלהם בידע היא תפיסה מרחבית.
לסיכום, תורת האינפורמציה מספקת לנו מודל אחר של ידע והוא "מרחב הידע"  והוא בניגוד לשפה, כי בו השפה היא ליניארית והכל בנוי מסודר ומדויק... לכן מודל הידע שלנו הוא ליניארי, ומודל הידע של המחשב הוא מודל של רשת "ביטים", לכן הוא דינמי... זה אומר שידע האינפורמציה הוא דינמי, מרחבי ואין סופי... 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה