יום שבת, 24 בדצמבר 2011

הסטנדרטים הגורמים לאחידה בחינוך

פרופ' עמי ווילנסקי
במהלך הקורס סוגיות במדיניות החינוך  של פרופ' וולנסקי עמי  התבקשנו לקרוא את מאמרו של עמי המדבר על סטנדרטים הגורמים לאחידה בחינוך ולתת ביקורת עליו .
מאמרו של עמי ווילנסקי, דן בסטנדרטים הגורמים לאחידה בחינוך. הוא מדבר על תהליכים שעברו בכמה מדיניות ומבניהם מדינת ישראל.. ושם דגש לעקרונות השינוי שיהיו באמצעות מבחני הידע ללא התייחסות ליכולת הלומד... 
במאמרו נזכר כי ארה"ב טוענת כי מידניות תחרות מתחילות להשתלט שגו... דבר שגרם לשיקולים מוטעים והחלטות שגויות ביחס לקריטריונים שצריך להעביר אותם בחינוך...
לפי דעתי, חשוב מאוד לקבוע סטנדרטים במערכת החינוך, כדי שיובילו את המורים ואת הצוות, וגם חשוב מאוד שהלמידה צריכה ועוד איך שתהייה חווייתית ומשולבת כדי שתקרב את התלמיד ללמידה ולתת להם מוטיבציה  ועידוד ללמידה... צריך לדאוג לתלמיד ולהעמיד אותו במרכז, ולהתייחס ליכולות התלמידים כי הם שונים...
מה שקורא בבתי ספר בישראל הוא ההצלחה במבחנים, וזה היעד שלהם, לא מתייחסים ליצירתיות התלמיד וליכולות שלו. כל שר חינוך חדש קובע סטנדרטים ורוצה ומרוצה שיקיים אותם על המורים ועל התלמידים, אך אם המורים מתקשים...אז מה בשביל התלמיד??? קודם כל, מערכת החינוך צריכה טיפול מהשורש, צריך שתשים לב שהלומד חייב להיות במרכז, אחרת הלומד יאבד, בגלל זה אין צורך לקחת סטנדרטים מחו"ל ולקיים\לבצע אותה במערכת החינוך במדינה שלנו...
לפי דעתי, המאמר בא כדי לתאר לנו את הדילמה את המצב במערכת החינוך, בקרב אנשי חינוך,  לכן עלינו להתעורר, מספיק, חייבים לשינויים חדשים כדי שיצילו את הלומד ואת המלמד ואת מקום הלמידה ואת כל מה שקשור בלמידה....

תגובה 1: