יום שני, 21 בנובמבר 2011

שוב ושוב חוזרת הרפורמה - על ידי לארי קיובן

    במהלך הקורס סוגיות במדיניות החינוך  של פרופ' וולנסקי עמי  התבקשנו לקרוא ולתת ביקורת על מאמר שוב ושוב חוזרת הרפורמה של המחבר לארי קיובן.
    המאמר של לארי קיובן בא כדי להאיר חזרתן של רפורמות בית-ספריות. במאמרו הציג שלוש דוגמאות  לרפורמות. את הראשונה , כיתת הלימוד - גישת המורה במרכז, ולפי השיטה הזו המורה נמצא כל הזמן במרכז והתלמיד נשאר בצד או בשולי הכיתה, המורה נותן ונותן לוחץ על הלומד כי הוא רואה בזה שכך צריך להיות מורה מוצלח, וזה שייך לשיטת הלימוד המסורתית  המתנגדת עם השיטה הלימודית המודרנית המתאימה לעידן החדש של המאה ה21, צריך להפוך שהתלמיד במרכז כדי לרכוש מיומנויות ולהתפתח בעזרת המורה המלווה אותו בכיתה, לכן צריך להכניס תקשוב ולהטמיע אותו בצורה שנותנת להצלחת התלמיד והמורה בוגר העתיד...
    רפורמה נוספת הציג אותה קיובן במאמרו היא תכניות לימודים- התכנית האקדמית והתכנית המעשית, אני מסכימה עם זה, כי בשיטה זו יכולים לצמצם פערים בין תלמידים, זו שיטה המסייעת לתלמידים שיכולתם שונה מזו של אחרים להתפתח תוך כדי תוכנית מעשית, דבר שמראה שכן יש לתלמידים בעלי בעיות לימוד (לא מוצלחים בלימודים), להצליח בחיים וזה נותן להם הרגשה שהם כמו אחרים שיש להם יכולות ורוכשים מיומנויות בדרך המעשי...  למשל בתהליך הלמידה שלי בכתתי, יש תלמיד שהוא לא כל כך מוצלח מבחינה לימודית אבל כשמבקשת ממנו לשבת ליד המחשב ונותנת לא משימה כיתתית הוא יבצע אותה בצורה מאוד טובה, אני מנסה לשלב כלים טכנולוגיים ומתוקשבים בהוראה שלי...
    רפורמה אחרונה שדבר עליה קיובן במאמרו גם היא ריכוז וביזור של הסמכות זה אומר שחל השינוי, צריך לתת לטכנולוגיה שתתערב בלימודים. המנהלים חייבים לשנות דעתם למשהו יותר טוב, המנהלים בעלי ותק יותר עליהם לתת תור למנהלים הצעירים בעלי שינויים חדשניים המוכנים לזה ומתאימים לעידן החדש המתאים למאה ה-21, כבוגרי עתיד, כל עוד המנהל לא מעוניין בחדשנות בשיטות הלימוד זה משפיע על רמת התמודדות המורים (בוגרי עתיד) עם החדשנות שחלה במערכת החינוך היום.... לכן חייב לעצב מנהלים ומורים כדי שיותאמו עם העידן החדש....
    ובסוף, העולם הולך ומשתנה, מה שהיה טוב ויעיל לפני שנים אחדות הפך למיושן ויש להחליפו אם זו בנוגע לפדגוגיה או טכנולוגיה אשר משרתת את הפדגוגיה המשפיעות על חינוך ועיצוב דמות הבוגר המיוחל. הבוגר העתידי של מערכת החינוך נמצא כעת בכיתות יסוד ולא יכול להיות שבעידן בפוסט מודרניזציה, התמורות המהירות והתפוצצות המידע אפשר לגדל ילד באותה סביבה שגדלו בה הוריו כי קיים הבדל באופייה של החברה הנוכחית לבין העבר. צריך לתת לבוגר כלים שיאפשרו לו הסתגלות בסביבה החדשה, אחרת יהיה בשולי החברה.  

3 תגובות:

  1. קראתי את המאמר הזה במסגרת הלימודים שלי ואהבתי מאוד את התייחסותך עליו

    השבמחק
  2. שלום אסמאא
    קוראים לי עלאא צרצור ואני סטודנט לתואר שני במגמת מנהל וארגון מערכות חינוך במרכז האקדמי אור יהודה ואני נכנס לבלוג שלך כחלק ממטלה בקורס התקשוב
    קודם כל המון תודות לך אסמאא על ההתייחסות למאמר של לארי קיובן
    אכן התייחסת למאמר בצורה מאוד מעמיקה ואני מסכים איתך
    דבר שני אני אשמח מאוד אם נשתף אחד את השני בידע שלנו, כך שכל אחד ירוויח וילמד יותר
    יישר כוח

    השבמחק
  3. היי אסמאא ,
    קוראים לי נסרין עבדאלרחמן סטודנטית לתואר שני במגמת ניהול וארגון. נכנסתי לבלוג שלך כחלק ממטלה בקורס תקשוב אומנם זאת חוויה מענינת להכיר בכלל מה זה בלוג דרך הבלוג שלך . היה לי מאוד מעניין ומועיל התיחסותך למאמרו של קיובן ו המאמר של תקשוב בהוראת מדעים ומתמטיקה . היה לי כיף ומועיל לבקר אצלך בבלוג .
    כל טוב ובהצלחה בלימודים

    השבמחק