בית הספר בעולם המתוקשב הוא בית חינוך, מרכז למידה וקהילה חברתית שמטרתו לאפשר לתלמיד לממש את חלומותיו ולהתכונן לעתיד. תהליך הלמידה מגוון, פורץ גבולות (זמן, מרחב ושייכות) ומבוסס על ערכים ושיתופיות במידע, (משרד חינוך). בשביל זה אנחנו צריכים מורה מקוון בואו נגדיר מי הוא מורה מקוון ומה הן שלבי ההתפתחות שלו. לפי הגדרתו של ד"ר אברום רותם מורה מקוון הוא מורה בעל תפיסת תפקיד עדכנית, בה הוא מנהיג, יוזם ומיישם תהליכי הוראה- למידה חדשניים תוך שימוש משמעותי בסביבה מקוונת ובמיוחד תוך ניצול הפוטנציאל החינוכי שהביאו עימם כלי הדור השני של האינטרנט.
להלן שלושה דברים אשר המורה המקוון עומד עליהם:
דבר ראשון על ההוראה- המורה המקוון הוא קודם כל מורה, בהוראה עדכנית ברוח קהילה מבנה ידע. דבר שני, על הטקסט הדיגיטאלי- המורה המקוון משתמש בטכסט דיגיטאלי לצרכיו האישיים ולצרכי הוראה-למידה במהלך ההוראה, גם וקודם כל בכתה. דבר שלישי על מרחב מקוון- המורה המקוון מנהל את המידע האישי שלו, את ההוראה-למידה ואת ההתנהלות הארגונית במרחב מקוון.
עד כה דברנו על שלושת הדברים אשר עומד עליהם המורה המקוון, אבל חייבים להגיד שיש לו שלבי התפתחות, והן: שלב ראשון – הכרות- בשלב זה המורה משתמש לכל היותר במצגות, מסכי מעבד תמלילים וחיפוש מידע באינטרנט. התלמידים מצידם יצרנים עבודות באמצעות המחשב. תפקידו של ביה"ס בשלב זה הוא לספק חומרה, לרכוש מחשבים, להתחבר לאינטרנט לספק ... שלב שני – אשליית הידיעה- המורה שולט באופן חלקי במיומנויות מחשב ויודע איך לשלבן בהוראה. לכן אין הוא מוצא צורך להתמקצע בתחום. הוא משתמש בהוראתו במצגות, חומרי העשרה מהאינטרנט, לוח אינטראקטיבי וזה מה שמאפיין שלב זה. לכן על בית הספר לספק למורים הכשרה ממוקדת המיועדת לשינוי למורה מקוון.שלב שלישי- ההתעוררות - בשלב זה המורה מבין עד כמה הוא חסר ידע בלימוד מתוקשב, אך מתחיל להבין כמה גדול הפוטנציאל בתחום. הוא מתחיל להשתמש בחומרים מקוונים למחשה ולהדגמה, בסרטונים, בהדמיות, במפות דינמיות. הוא מפעיל את תלמידיו בפעילות מקוונת אחידה. ותפקידו של בית הספר בשלב זה הוא שילוב מחשבים אישיים בלמידה שוטפת, הצטיידות בעמדת מורה מקוון, לוח אינראקטיבי וקישור אלחוטי לרשת... וזה אומר הקמת פורטל חינוכי בית ספרי. שלב רביעי ואחרון- הבשלה- בשלב זה הלימוד המתוקשב הופך להיות חלק מאורח החיים של המורה. הוא יוזם, מעצב ומממש סטואציות למידה שיתופיות. הפקת תוצרי ידע ופרסומם במיגוון דרכים(טקסטים, סרטונים, כתבות שמע). בשלב זה תפקיד ביה"ס הוא בניית תוכנית בית ספרית משולבת בתקשוב, מיזמים לימודיים שיתופיים ומענה מקצועי זמין למורים.
ובסופו של דבר כדי להתחיל להפוך את העולם החינוכי המסורתיי לעולם חינוכי מודרני קודם כל חייבים להפוך דמות המורה ממסורתית לדמות מקוונת. העולם כולו השתנה חייבים לעצב דמויות שמתאימות והולכות איתו בהצלחה ללו פערים... במלים פשוטות, בזמן זה חייבים להיות מורים מקוונים כדי שנצליח בלימוד לעידן המאה ה-21...
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה