יום שני, 12 בדצמבר 2011

ויקי... Wiki... סביבה מתוקשבת... מטרות שלה...

סביבת ויקי...

   סביבה זו שייכת למחלקת הכלים השיתופיים ברשת תחת הכותרת ווב-2. הכלי מאפשר יצירת מידע שיתופי בשיתופיות עם קבוצת משתמשים. הויקי הוא מצבור דפי ווב באתר ייעודי שניתנת בהם הרשאה בעריכה להוספה ולהשמטה לכל משתתף בו. לפי דעתי הויקי נראית כסביבה  לימודית אשר תחולל שינוי בשיטת הלימוד ומטרתה: ליצור יותר עניין ויותר מוטיבציה ללמידה אצל התלמידים. להפוך את הלמידה לרלוונטית יותר לתלמידים . ליצור יותר עבודת צוות בין תלמידים , בין מורים, ובין תלמידים ומורים . לגרום ליותר שעות מפגש בין מורים לתלמידים. יכולת שיתופיות בהבניית ידע כך שכל אחד מוזמן לתרום מהידע האישי שלו במאגר מידע ייעודי מקוון אשר ניתן לגשת אליו באמצעות הרשת...
הגדרת הויקי לפי ויקיפדיה היא:  "ויקי (מבוטא "ווי-קי", באנגלית: Wiki) היא שיטה לבנייה פשוטה ומהירה של מאגרי מידע ואתרי אינטרנט, שבהם התוכן נכתב ונערך על ידי כלל הגולשים. מקור המילה היא בהוואית (לשון ילידי הוואי) שם פירושה מהיר".
להלן כמה קריטריונים להערכת הויקי לפי ד"ר אברם רותם:
חד מימדיות מול קישוריות: על פי עשת (2004) טיב חשיבתו של האדם השתנה בשינוי המדיום הוא משתמש בו כדי לתקשר או להפיץ מידע. כך שכל שאנחנו מתפתחים טכנולוגית, אנשים נדרשים להשתמש במה שנקרא "אוריינות דיגיטאלית". אוריינות דיגיטאלית היא שיטת חיים אשר כוללת בתוכה שפה חדשה, יכולת לקבלת החלטות בסביבות דיגיטליות, מיומנויות טכניות ומיומנויות תפעוליות. לכן סביבת הויקי מספקת הזדמנות לאינטראקציה בין הלומדים כי היא מפתחת חשיבה לא ליניארית.
איכות הטקסט / תוכן: סביבת למידה מתוקשבת מעבירה אותנו מעולם המידע לעולם הידע. לכן הלומד באמצעות הויקי מגלה ורוכש ידע והאחרים מערכים את תוצרו...
התאמת מקורות מידע חיצוניים: בסביבות מתוקשבות חייבים להשתמש בתוכנית מידענות אשר עונה על צורך ההולך כדי לעשות בו שימוש מושכל לצרכים שונים ומגוונים. לכן מידענות היא שימוש מושכל במידע על מנת להשיג ידע הוגדר, כמו כתבי יד, קלטות וידיו ושמע וכו. אם נחזור להגדרת ויקי נראה שהויקי "היא שיטה לבנייה פשוטה ומהירה של מאגרי מידע ואתרי אינטרנט." (ויקיפדיה).
המחשה: מיומנויות יסוד בתחום המידע, כמו חיפוש ועיבוד מידע, הם צורך הולך וגובר בקרב יותר ויותר אנשים. חברות מוערכות ומצליחות לא רק בגלל הידע שיש ברשותן, אלא ביכולתן למנף באופן פרו-אקטיבי ויצירתי את הידע שלהן אשר מסתמכות על קריטריון ההמחשה...כלי תשתית של קוד פתוח לניהול ידע הוא ויקי, ממשפט זה נראה שויקי כוללת המחשות לניהול ידע ...כי קיימת בה האפשרות לעיבוד מידע גם לחיפוש מידע... מנועי חיפוש.
כלי חיפוש ניתוח והערכת תוכן/מידע: בסביבת ויקי יש אפשרות למנחה להעריך את עבודתו של כל משתתף ושל תרומתו לתוצר הסופי דרך מעקב בדף ההיסטוריה (הגרסאות השמורות)...
הויקי היא מערכת ושיטת בניית וניהול של מאגרי מידע ואתרי אינטרנט, שבה התוכן נכתב ונערך במשותף על ידי קבוצת הגולשים. טכנולוגיה זו הינה בעלת פוטנציאל גבוה ליישום תהליכים של למידה שיתופית בסביבות למידה מקוונת (מישר וטל,  2007). אך צריך לדאוג לבחירת אנשי הקבוצה על פי התנאים הנ"ל.
ובסיום כל נושא לימודי התלמידים יצטרכו להפיק תוצר בעבודות צוותים , ותהיה להם אוטונומיה רחבה בבחירת הנושא . בתהליך הפקת התוצר יבואו לידי ביטוי מיומנויות הלמידה שהם רכשו במהלך השיעורים , וכן הנטייה והכישרון האישי של כל תלמיד .

תגובה 1:

  1. הפלוג מעניין ומועשר כאשר מגדיר את ה' ויקי (מבוטא "ווי-קי", באנגלית: Wiki) היא שיטה לבנייה פשוטה ומהירה של מאגרי מידע ואתרי אינטרנט

    השבמחק