יום שני, 5 בספטמבר 2011

בזמן האחרון אני שומעת הרבה על למידה מרחוק ו- E-Learning. למה הכוונה והאם יש הבדל ביניהם?

המושג למידה מרחוק משמש לתיאור של תהליך למידה שבו התלמיד אינו נמצא באותו מקום שבו נמצא המורה. למעשה אין מדובר במושג חדש כלל ועיקר. קורסי למידה בהתכתבות קיימים כבר עשרות שנים, חלקם אפילו במוסדות לימוד אוניברסיטאיים. בדרך כלל, תהליך הלמידה משלב למידה מרחוק עם מפגשים פיזיים, אך במקרים רבים לא מתקיימים מפגשים כאלו כלל בין המורה לתלמידים. בשנים האחרונות, הופיעו בשוק טכנולוגיות חדשות לצרכי למידה מרחוק. חלקן צורפו ככלים למערכי למידה שהיו קיימים לפני הופעתם וחלקם אפשרו גיבוש של מודלים חדשים.
הפירוש המקובל למונח השני הוא
Electronic Learning, הווה אומר למידה באמצעים אלקטרוניים. גישה מצמצמת יותר משתמשת במונח רק ללמידה באמצעות האינטרנט, אבל הפירוש הראשון מדויק יותר. כמו למידה מרחוק, גם ה- eLearning נמצאת אתנו כבר שנים רבות, אם כי לא נעשה שימוש במונח זה אלא במונח CBT
(
Computer Base Training) שמשמעו למידה באמצעות מחשב. המונח eLearning החל לשמש במחצית השנייה של שנות התשעים עם פריצת האינטרנט. תהליכי eLearning עושים שימוש במגוון כלים המבוססים כיום בעיקר על שימוש במחשב וגלישה באינטרנט.
השינוי העיקרי שהאינטרנט הכניס לעולם ה-
eLearning הוא מעבר מתהליכי למידה בעזרת מחשב הממוקם בחדר מחשב או בבית, תוך עבודה עצמית על לומדה, לתהליכים שנעשים ברובם מרחוק ומבוססים על שימוש באינטרנט. תהליכים אלו מאפשרים מפגשים וירטואליים בין התלמיד למורה ובינו לבין תלמידים אחרים. העברת החומרים והמפגשים מבוססים על מגוון כלים כדוא"ל, פורומים, צ'אט, קול ווידאו, חדרי מפגש ודומיהם.
לפני שאגע ביתרונות ובחסרונות אומר שלמיטב ידיעתי מחקרים אקדמאים לא הראו שאיכות הלמידה במערכות המבוססות על למידה מרחוק נמוכה מזו שמושגת בלמידה פנים אל פנים. מניסיוני האישי אני יכול להעיד שארגונים משיגים רמות גבוהות מאד של הצלחה בתהליכי הדרכה המבוססים על כלי למידה מרחוק.
יתרונות: לוגיסטיקה - ניתן לקיים את השיעור מכל מקום ולחסוך עלויות (בעיקר נכון למקרים שציבור הלומדים מפוזר). בכל מקרה יש חיסכון בזמן כיוון שנדרש רק זמן נטו של השיעור. יש כאן חסכון בכסף, זמן ולעיתים זו הדרך היחידה לקיים את תהליך הלמידה. מועד גמיש - כאשר הלמידה מתבצעת בצורה לא סינכרונית כל אחד יכול ללמוד בזמן שנוח לו. תשתית ממוחשבת - בדרך כלל המעטפת בה מתקיים התהליך מספקת כלים כמו פורומים, לוחות מודעות וכו שמצד אחד משמרים את הידע הקולקטיבי הנצבר ומצד שני מאפשרים נגישות קלה אליו. דוגמא, אם בלמידה קלאסית תלמיד שואל שאלה לאחר השיעור בד"כ רק הוא יזכה לשמוע את התשובה. בלמידה מרחוק סביר להניח שהמשיב ישתמש בכלי שיאפשר לכל התלמידים נגישות לתשובה.
חסרונות: עלות ראשונית ביחס לקיים - יש עלות ראשונית לא מבוטלת בהטמעת מערכת למידה מרחוק בארגון. יש צורך בתשתית מחשבית ובהכשרת כח האדם. כאשר מקילים ראש בתהליך הוא הוא יכשל. מצד שני לרוב הארגונים יש תשתית קימת לצרכי הדרכה (למשל למערכת החינוך יש הרבה מאד בתי ספר). הרגלים - אנשים הם חיות חברתיות ורובנו עדין הסכנו להפוך את התווך האינטרנטי למרחב ההמיה שלנו. זה יותר תחושה שהתהליך נחות לעומת למידה פנים אל פנים. תשתיות לא מספקות - אם הכלים נחותים ואינם מתאימים לצרכי התהליך הרמת ההדרכה תפגע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה