כדי לטפח את תכונות הרצויות אצל הבוגר המבוקש, יש הכרח לעצב סביבה לימודית שונה ומיוחדת שבמסגרתה יוכל התלמיד לרכוש ולטפח את התכונות הרצויות.
סביבת הלמידה היא המרחב בו מתרחשת הלמידה, שיתוף ושימור הידע. בסביבת הלמידה קיימים כלים שונים באמצעותם ניתן ללמוד, לבצע מטלות, לשתף מידע ולהתקשר עם המשתתפים האחרים בסביבה.
עלות שתי שאלות:
** מדוע יש צורך ביצירת סביבה לימודית שונה ולא די בהתערבויות חינוכיות ממוקדות ועתירות טכנולוגיה?
התערבויות קטנות וממוקדות מביאות לכל היותר לשינויים קטנים וממוקדים. שינויים קטנים הממוקדים בעניין ספציפי הם לרוב תוספות המודבקות על הקיים. אם אין מתחוללים שינויים במכלול הרחב של שגרת חיי הכיתה ובית הספר, השינויים המבודדים עתידים להיטמע, והעשייה החינוכית תיוותר חסרת שינוי. לעומת זאת, התערבויות גדולות עשויות להביא לשינויים גדולים.
להכנסת שינוי כגון המחשוב יש משמעות רק כאשר הדבר מלווה בשינויים המתחוללים במכלול שלם של משתנים נוספים הכרוכים במחשוב ומשולבים זה בזה. ואכן, הניסיונות "לפתור בעיות" באמצעות טכנולוגית המחשוב אינם אלא שינוי קוסמטי, ושינויים מקומיים שמביא המחשוב הם לרוב צנועים ומאכזבים. רק באותם מקרים בהם שימש המחשוב מנוף לשינויים פדגוגיים כוללניים, ניתן היה למצוא הצדקה להחדרת המחשב לכיתה.
על כן יש לשים דגש על עיצובה של סביבה לימודית שלמה –תכנים, פעילויות, היחסים בין המשתתפים והתפקידים שהם מבצעים. השינוי צריך להיות של כלל הסביבה הלימודית.
** איזו מין סביבה לימודית עשויה לטפח את התכונות המבוקשות?
שלושה גורמים מאפשרים בניית רציונאל שלם לעיצובה של סביבת לימוד חדשה עתירת טכנולוגיה:
חידושים טכנולוגיים (המחשב, האינטרנט), הפילוסופיה הקונסטרוקטיביסטית: רעיונות פילוסופיים המתייחסים לידע כמהות ארעית ומשתנה. ידע אינו התוכן הצבור בזיכרון אלא הפעילות של בנייתו. ידע מצוי בתהליך ולאו דווקא בתוצרים. ידע הוא משהו דינמי ומתפתח, ומשמעותו היא תמיד עניין של קשרים עם פריטים אחרים. וחידושי הפסיכולוגיה של הלמידה.
צריך לערוך שינוי מסביבות מסורתית לסביבות מתוקשבות אשר סביבת למידת מתוקשבת היא סביבה עשירה באמצעים וגירויים ללמידה, מאגר מקורות מידע רבים , אופני למידה סינכרוני וא-סינכרוני, למידה מרחוק, שיתופיות ואינטראקטיביות וכלים ליצירת תוצרי למידה...
המרכיבים של סביבת למידה מתוקשבת הם: הבניה אקטיבית של ידע כשהתלמיד מבנה את הידע תוך התנסות אקטיבית עם הסביבה. רפלקטיביות בעקבות המודעות של התלמיד לתהליך הלמידה. קואופרטיביות כי אנשים הם יצורים חברתיים ולומדים תוך כדי עשייה חברתית . נתמכת על ידי בניית תוצרים, ובמחשב בניית מודל, מצגת וכו'... סביבות הלמידה המתוקשבת כוללת מחשוב ותקשורת ומתאפיינת בכמה מאפיינים, כמו:
היפרטסקט: טקסט דיגיטאלי- במקום טקסט ליניארי כמו בספר (עקרון הקישוריות). ארגון, עיצוב והצגה – מבוססים על עקרון הנגישות למידע. מולטימדיה –ריבוי צורות הצגת מידע (מלל,תמונה, קול, וידאו). דינמיות – המידע הדיגיטלי שהוא דינמי מאפשר ללומד להיות פעיל. ניווט- יש דרכים רבות ומגוונות המאפשרים "תנועה" באתר וחזרה . יש צורך להצטייד ב"מפת אתר" וללמוד דרכי ניווט.
דוגמאות לסביבות למידה:
ולפי דעתי, סביבת הלמידה מאפשרת למידה רב תחומית, חזרה בזמן... היא מעודדת איטראקציה, עבודת צוות, יצירת תובנות משותפת, שיתופיות... היא תורמת להבניית ידע וחוויתית....
כדי שנהיה מאנשי המאה ה-21 המתוקשבים והמקוונים ופעלי אנטראקציה עלינו, (המורים והתלמידים), להשתמש בסביבות אילו...כי הם חוויה ללמידה...
מבוסס על מאמר מהפרק השלישי מתוך הספר "טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע" .
http://www.mkm-haifa.co.il/schools/yavnieli/limudim/limudim.htm
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה